Motorolieservice
Een olieverversing helpt bij het verwijderen van motorslib en motorslijtagedeeltjes. Een belangrijk proces dat tijdens een olieverversing wordt uitgevoerd,
is het aftappen van de oude olie, die op zijn beurt ook vuildeeltjes en slib verwijdert die dodelijk kunnen zijn voor de motor van uw voertuig. Deze wordt vervolgens vervangen door nieuwe en verse olie.
Stel u voor dat alle bewegende onderdelen, zuigers, kleppen en andere motoronderdelen met hoge snelheid onder de motorkap van een auto bewegen.
Deze componenten creëren warmte en zullen de motor drastisch verslijten zonder de juiste oliesmering.
Verbetert het benzineverbruik. Een slechte motorsmering kan leiden tot een hoger brandstofverbruik. Dus zorg ervoor dat er altijd voldoende schone olie in de motor zit.
Maak voor u zelf een maandelijkse herinnering om het olie niveau te controleren.
Verversen van Automatische Transmissieolie
Het regelmatig verversen van automatische transmissievloeistof (ATF) is een van de belangrijkste – maar vaak vergeten – onderhoudstaken aan een voertuig. ATF zorgt voor smering, koeling, hydraulische druk en soepele schakelmomenten. Na verloop van tijd raakt de vloeistof versleten door hitte, wrijving en vervuiling door slijtage van de koppelingsplaten. Dit kan leiden tot schokkerig schakelen, oververhitting of zelfs een defecte transmissie.
Waarom het Verversen van ATF Belangrijk Is
- Behoud van goede smering – Verse ATF vermindert slijtage en voorkomt oververhitting.
- Betere schakelkwaliteit – Schone vloeistof zorgt voor soepelere en snellere schakelingen.
- Langere levensduur van de transmissie – Voorkomt afzettingen en vermindert slijtage aan koppelingen en kleppen..
- Voorkomt dure reparaties – Een revisie van een automatische transmissie is kostbaar; een vloeistofservice niet.
Hoe Ingewikkeld Is Het Werk?
De moeilijkheid hangt af van het type transmissie en de gekozen methode:
- Aftappen & bijvullen:
De eenvoudigste methode. De oude olie wordt afgetapt en er wordt dezelfde hoeveelheid verse ATF toegevoegd. Niet alle oude vloeistof wordt verwijderd — meestal 30–50%. Geschikt voor regelmatig onderhoud.
- Oliesump verwijderen + filter vervangen:
Gemiddelde moeilijkheid. De transmissiepan wordt verwijderd, het interne filter wordt vervangen en de pakking wordt vernieuwd. Ook kunnen de magneten en de pan worden schoongemaakt.
- Volledige olie-wissel / flush:
Complexer. Hiervoor is speciale apparatuur nodig of wordt de interne pomp gebruikt om vrijwel alle oude ATF te vervangen. Dit moet zorgvuldig worden gedaan om drukproblemen of verkeerde vloeistofmengingen te voorkomen.
Onderdelen en Materialen die Worden Gebruikt
Een typische ATF-service omvat:
- Transmissievloeistof - Moet exact voldoen aan de fabriekspecificaties (bijv. Dexron VI, ATF+4, Toyota WS, CVT-vloeistof, enz.).
- Transmissiefilter - Afhankelijk van het type een cartridge- of zeefmodel.
- Pakkingen of RTV-kit - Voor het afdichten van de pan om lekkages te voorkomen.
- Afdichtring van de aftapplug - Wordt vaak vervangen om een goede afdichting te garanderen.
- Panbouten - Soms vervangen bij corrosie of als het rekbouten zijn.
- Reinigingsmiddelens - Voor het schoonmaken van de pan, magneten en contactvlakken.
Hoe Vaak Moet Het Gebeuren?
De meeste fabrikanten adviseren een interval van 60.000–100.000 km, maar zwaar gebruik (slepen, stadsverkeer, hoge temperaturen) kan een interval van 40.000–60.000 km vereisen.
CVT's en DCT-transmissies hebben vaak nog kortere en strengere intervallen.